בריא לדעת

סבוריאה

14:46:00

מהי סבוריאה ?

סבוריאה הינה מחלה דלקתית בשכבות העור העליוניות המאופיינת ביצירה והפרשה מוגברת של חומר שומני מבלוות החלב בעור.המחלה מתבטאת באדמומיות, עודף שומניות העור, וקשקשת יבשה הגורמים לתחושת גרד ואי נוחות.הסבוריאה מתפרצת בעיקר באיזורי הפנים, הקרקפת, בית השחי והמפשעה.לסבוריאה אין פתרון תרופתי מלא, אך כן ניתן למתן ולמנוע את התפרצות המחלה ע”י הקפדה על טיפול מונע.





כיצד נוצרת סבוריאה ?

 בעור ישנן בלוטות חלב המייצרות באופן תמידי סבום שהינו ההפרשה השומנית הנוצרת בעומק בלוטות החלב למטרת ריכוך, שמירה והגנה על העור מפני הסביבה החיצונית.
סבום בריא, מורכב מהרכבי שומן וחלבון באופן מאוזן. הסבוריאה נגרמת בשל פגיעה בשכבה החיצונית של העור על ידי מזהם כלשהו. כתוצאה מכך בלוטות החלב מגיבות ביצירה מוגברת של סבום המכיל רמה גבוהה של חלבון, המוביל לנשירה מוגברת של התאים יוצרי הקרטין וכך נוצרים קשקשים ושומניות יתר של העור. במקרים של רמת ייצור חלבון גבוהה יוצרת נטייה גדולה יותר ללקות בזיהומי שמרים, פטריות ואף חיידקים בעור, אז חלה החמרה המתבטאת בדרגה קשה יותר של הדלקת העורית.

איך ניתן לזהות סבוריאה ?

 סבוריאה הינה מחלת עור שקשה לפספס, הסובלים ממנה מכוסים בעור אדמומי, מגרד ומתקלף. 
יכולה להופיע בכל גיל – מינקות, אז היא נקראת Cradle cap, ועד גיל מבוגר.
האבחנה נעשית ע"י בחינת הסימפטומים המופיעים בגוף. 
במידה וקיימת התלבטות ניתן לבצע ביופסית עור (לקיחת דגימת עור) , למטרת אבחנה מדויקת יותר.
ההבדל בין סבוריאה לבין סבוריאה דרמטיטיס הוא שבראשונה לא קיימת מעורבות דלקתית ואילו השנייה היא דלקת וקשקשת יבשה.

סימפטומים לסבוריאה :

 הסבוריאה מופיעה בהדרגתיות והיא מתבטאת בשטחי עור אדומים המכוסים בקשקשים יבשים או שומניים, בהפרשת חלב ובכך בעודף שמנוניות בעור שגורמים לתחושת צריבה,  גרד ואי נוחות.
בשלבים הראשונים הקשקשים המופיעים הנם דקים ועדינים מאוד, אך העדר טיפול יגרום להופעת קשקשים נוספים עבים וצהבהבים. הסימפטומים מופיעים בד"כ באופן סימטרי, ושני צידי הגוף נפגעים באותה המידה.
שומניות היתר מתבטאת בעיקר באזורי העור שבהם יש ריכוז גבוה של חלב ובעיקר בצידי האף, בין הגבות ובעור הקרקפת.

הגורמים לסבוריאה :

הגורמים אינם תמיד ברורים, אולם נמצאו גורמים רבים ושונים התורמים להיווצרות ולהתפרצות חוזרת ונשנית של הסבוריאה:
- חרדה ומתח - הסבוריאה היא מחלה פסיכומטית הנגרמת מלחץ נפשי (סטרס). 
- גורמים סביבתיים: מזג אוויר קר, חום ולחות. 
- אלרגיה למזון .
- מחסורים תזונתיים (בעיקר B12 ו-B6)
- גורמים גנטיים - הסבוריאה היא מחלה תורשתית. 
- פצעי בגרות (אקנה). 
- עור שמנוני.
- תפקוד כבד לא תקין.
- מחלת פסוריאזיס. 
-  הצטברות רעלים.
-  חולשה או/ו תפקוד לקוי של המערכת החיסונית ושל מערכת העצבים (פרקינסון, שיתוקים  עצביים). 
 - הורמונים ותרופות.
 - מעורבות של פטריות שמר נמצאה כגורם אפשרי להתפתחות המחלה, למשל זיהום פטרייתי בזקיק השערה.
-  ברפואה הסינית הסבוריאה נגרמת עקב חוסר איזון בגוף הקשור להצטברויות חום במערכת העיכול, ולכן החזרת האיזון הפנימי לגוף משמעותית ביותר לשיפור מצב הסבוריאה.

טיפול מונע

 מאחר ולא ידוע הגורם המדויק לדלקת עור סבוראית, אין פתרון רפואי מוחלט למניעת ההתפרצות ולמרות זאת ניתן במקרים רבים לדכא את התופעות ולהפחית במידה ניכרת את אי הנוחות.
חשוב לזכור כי דלקת עור סבוראית היא מצב הנוטה להעלם ולהופיע מחדש בשל גורמים רבים ושונים , ולכן יש להקפיד על שגרה של טיפולי מניעה שיעזרו בהקלה והפחתה משמעותית בסימפטומים בעת התפרצות המחלה.
ראשית, חשוב מאוד לשמור על היגיינה, ניקיון יסודי ועדין של העור על מנת לעזור במניעת התפרצות הסבוריאה, הפחתת התסמינים ושמירה על בריאותו. מומלץ להשתמש בתכשירי ניקוי עדינים שאינם מגרים את העור, (סבון ללא סבון, חלב פנים/גוף)  לניקוי יסודי של העור מפני עודפי שומן וזיהומים חיצוניים .
שנית, יש להקפיד על שימוש בתכשירי לחות המכילים שמנים בעלי תכונות הרגעת העור על מנת לשמור על גמישות העור וחיוניותו.
אחרון חביב, יש להקפיד על תזונה נכונה! כדי לשמור על עור בריא ולמנוע את הופעת הסבוריאה, לא מספיק טיפול חיצוני, אלא גם טיפול פנימי על מנת להעניק לעור את הרכיבים הדרושים לו לשמור על בריאותו.
מומלץ לאכול מאכלים המכילים חומצות שומן חיוניות כמו: אבוקדו, טחינה, דגי ים, קטניות ודגנים מלאים, ולצמצם צריכת השומנים מהחי, מזון מעובד ומתועש.
התזונה הנכונה והנבונה כוללת הספקה נכונה של ויטמינים החיוניים לגוף , צמחי המרפא והרכיבים הטבעיים להם הוא זקוק בכדי למנוע את הסבוריאה ובמקרה הצורך להאבק בסבוריאה.
הסינים מסבירים את הסבוריאה כניסיון של הגוף להפטר מהרעלים המצויים בתוכו ולפיכך, זירוז פעולת הוצאת הרעלים מהגוף, תפחית באופן משמעותי את הופעת הסבוריאה על פני העור ותתרום גם לבריאות הכללית.
הכבד הוא האיבר האחראי הראשי על ניקיון הפנימי של הגוף ותפקודו נפגע ממצבים של מתח ועצבנות החוסמים לפי התורה הסינית את האנרגיה החיובית.
טיהור הכבד, בעזרת צמחי מרפא ירוקים, ישפר את תפקודו, יזרז את פעולת הניקיון הפנימי, והתוצאה תהיה עור נקי מאדמומיות וקשקשים .
הצמחים העיקריים העוזרים לטיפול בסבוריאה הם :
- תלתן אדום.
- כורכום.
- סרפד.
- אמנון ותמר.

טיפול בהתפרצות הסבוריאה

כאשר מופיעים שטחי עור אדומים המכוסים קשקש בעור הפנים או הגוף ניתן להשתמש במשחות הממיסות את הגלדים השומניים ומרגיעות את הדלקת.
למרות שהמשחות המכילות סטרואידים מביאות להקלה מהירה השימוש הממושך במשחות מסוג זה עלול לגרום לנזקים ובינהם התפתחות עור דק ונימיות עור מורחבות.
בנוסף לכך עם הפסקת הטיפול עלולה להתפתח התפרצות חמורה יותר של הסבוריאה עקב הפגיעה האפשרית במערכת החיסון המקומית, ולכן על השימוש בתכשירים אלו להיות קצר טווח עד כמה שניתן, אם בכלל.
הרופאים המודעים לנזק הקשור בשימוש מתמשך בסטרואידים נוהגים להמליץ על טיפול במשחות שאינן מכילות סטרואידים.
משחות מסוג זה ניתן להרכיב בבתי מרקחת לפי מרשמים מיוחדים מרופאי עור.
במקרים קשים אפשר להשתמש במשחות סטרואידאליות בעוצמה נמוכה.
סוגי שמפו מיוחדים המכילים חומרים כנגד פטריות יכולים לעזור במקרים מסוימים של סבוריאה בעור הפנים.
מומלץ לחפוף איתם ולרחוץ את אזורים האדומים בפנים פעמיים שלוש בשבוע.


You Might Also Like

0 Comments