בוקר טוב

התנהגות בריאה וטעימה יותר עם קפאין

7:14:00

בריא לדעת !
הקפה מכיל 3 חומרים מעוררים : קפאין, תאוברומין ותאופילין . קפאין הינו החזק מבין השלושה.
כך שאם בחרתם לשתות קפה נטול קפאין הוא לאו דווקא נטול חומרים מעוררים אחרים.
הקפאין שבקפה הינו ממריץ מרכזי במערכת העצבים הסימפטית ועלול לגרום להאצת דפיקות הלב (טכיקרדיה ‫-‬ דופק לה מהיר), גורע מאיכות הביצועים המנטאליים וחלק מהאנשים ירגישו גם גלי חום וזיעה.
כשנמנעים ממנו הינו גורם לתסמיני גמילה המעידים על תלות גופנית‫.‬
לדוגמא‫:‬ כאבי ראש, עייפות, בעיות ריכוז, עצבנות‫,‬ חוסר שקט ועוד‫…‬ ההשפעות השליליות של הקפה עלולות להיות חזקות יותר כשמשתמשים במים מאיכות ירודה בהכנתו. הכנסת המים למיקרוגל‫/‬ חימום הקפה מחדש במיקרוגל עלולים להרוס לחלוטין את ההטבה הבריאותית הטמונה בו ואפילו להרע לבריאות. הוספת חלב, שמנת מתוקה, מלבין קפה, ממתיק דיאטתי וסוכר לעיתים הרבה יותר מסוכנים מהקפה עצמו.
 
ועכשיו קצת לנושא הכימי, יבולי הקפה מרוססים במספר רב של חומרים מדבירים ‫.‬ רבים מהם אסורים לשימוש בארה"ב ובאירופה אבל נשארו חוקיים בארצות פחות מפותחות, כולל אלה המגדלות קפה. למרות שבערך 85% מהרעלים האלו נהרסים בתהליך הקלייה, ישנם פוספטים אורגניים וחומרי הדברה אחרים הגורמים למומים בעוברים ולנזק לכליות, לכבד ולאשכים‫.‬ תהליך נטילת הקופאין גם הוא אינו מעודד, מכיוון שמשתמשים בו לרוב בחומר הנקרא מתלין כלוריד שהינו מסרטן ידוע המזיק למערכת העצבים המרכזית ולמערכת הלב וכלי הדם.
קפאין הינו משקה משתן המונע מהגוף לשמור את הנוזלים הנדרשים לו כדי לא להתייבש ולהתקמט. ‫בנוסף, לגופנו יש מנגנון טבעי שאמור להעיר אותנו בין השעות 8-9 בבוקר,  בזמן הזה רמות הקורטיזול בשיאן!‬
‫צריכת קפאין בזמן השיא של הפרשת הקורטיזול, תפחית את ההשפעת הקפאין ותגרום לעמידות השפעתו המעוררת בטווח הארוך וזה אומר שבפעם הבאה עליכם יהיה לצרוך יותר קפאין על מנת לקבל את מנת האנרגיה והעירנות שאתם רוצים.‬
ואם אתם לא אנשים של בוקר תזכרו כי רמות הקורטיזול עולות בכ-50% מיד לאחר שאנחנו מתעוררים, וזה לא משנה באיזו שעה.
רמות הקורטיזול מגיעות לשיא, גם בין השעות 12:00-13:00 ובין 17:30-18:30.
ולמרות כל אלה, רובנו מאוד אוהבים קפה והוא מהווה תופעה חברתית ותרבותית ברחבי העולם. אחרי נפט, קפה הוא המצרך הנמכר ביותר בכדור הארץ.
 
טיפים לניצול סגולות הקפה בצורה טובה ולהתנהגות בריאה וטעימה יותר עם קפאין :‬
- רכשו קפה איכותי ותאחסנו אותו בכלי חזק ואטום מאוויר, ובמקום קריר ויבש. חמצן הינו האויב הגדול היותר של הקפה!
- שתו עד 3 כוסות ביום‫.
‫- על כל כוס קפה הוסיפו לצריכה היומית עוד כוס מים מינרליים.‬
‫- השתדלו שכוס הקפה לא הופכת לכוס חלב ! שתו על בסיס מים.
- במידה ואתם רוצים שהשפעת הקפאין תהיה מרבית ויעילה, ‫תצרכו את הקפאין לאחר השעה 9:00 או ‬תחכו לפחות שעה מהרגע שהתעוררתם עד שאתם צורכים קפאין ואל תצרכו אותו בשעות השיא של הפרשת הקורטיזול .- זכרו שתה ירוק או תפוח ירוק מעוררים יותר מקפה !
- העדיפו להחליף כוס קפה אחת בכוס תה ירוק.
- דלגו על כפית הסוכר או הממתיק המלאכותי ובמקום זה הוסיפו :
1. קינמון טהור וטחון אשר ישדרג את טעם המשקה ואף יפחית את הרגישות להורמון אינסולין ובכך ישמור על איזון רמות הסוכר בדם ויסייע לירידה במשקל.
2. אגוז מוסקט שהינו בעל ארומה מטריפה ובעל יתרונות בריאותיים כמו חיזוק מערכת החיסון, טיפול בהפרעות שינה, שיפור הזיכרון ועוד.. (נפלא בשילוב עם קינמון!)
3. בקת קקאו טבעית תוסיף טעם שוקולדי כייפי ותזכו גם בפבלנואידים שהינם נוגדי חמצון הנלחמים בהזדקנות מוקדמת ומשפרים את זרימת הדם למוח וללב. אציין ששתי כפיות קקאו טבעי מכילות רק 25 קלוריות.
4. תמצית וניל טבעית (טבעית!!) ותוכלו ליהנות מיתרונותיו כמקור לוויטמיני B, המגנים בין השאר על העור, מסייעים במניעת חרדה, דיכאון ונשירת שיער . וכמובן מהטעם הנפלא!
5. פתיתי קוקוס טבעיים ויתרונותיהם הבריאותיים הרבים, ישתלבו נהדר בקפה שלכם. אפשרות נוספת היא הוספת שמן קוקוס איכותי לקפה – הרגל שצבר פופולריות רבה בשנים האחרונות. (לא מומלץ לאנשים בתהליכי ירידה במשקל..) זוהי המלצתי אם ברצונכם לשמור על הרמוניה בגופכם ולהעניק לו את היכולת לפעול בצורה הטובה ביותר 💚

You Might Also Like

1 Comments